MIÉRT ONLINE SZÁMLÁZZUNK ?

Téged is nyugtalanítanak a számlázás új szabályai? Görcsbe rándul a gyomrod, ha arra gondolsz, hogy akár számlánként 500 000 Ft bírságot is kaphatsz egy-egy elmaradt vagy rosszul teljesített adatszolgáltatásért?

 

Engedd meg, hogy a legfontosabbakra felhívjam a figyelmedet, és ezzel nyugodt álmot biztosítsak számodra.

2020. július 1-jétől változtak a törvények. Először is tisztázni szeretném azt, hogy kikre vonatkozik, mire vonatkozik, illetve a papíralapú számlázás vagy az online számlázás előnyeit és hátrányait tisztázzuk le.

 

Kikre vonatkozik?

Mindenkire, aki adóalany részére állít ki számlát. Mit is jelent ez pontosan?

A képen a következők lehetnek: 1 személy, cipők és belső tér

Azt, hogy ha te olyan számlát állítasz ki, ahol a vevőd nem magánszemély, hanem például egyéni vállalkozó, Bt., Kft., Kkt., Zrt. vagy akár egy társasház, akkor az ő részére úgy kell kiállítanod a számlát, hogy arról adatszolgáltatási kötelezettséged van. Mit is jelent ez pontosan?

 

Azt, hogy az onlineszamla.nav.gov.hu felületen regisztrálni kell a vállalkozásodat, és ezen a felületen le is kell jelenteni minden egyes kiállított számládnak az adatait. Itt jön be a papíralapú vagy az online számlázásnak a témája. Mit is jelent?

 

Ha papíralapon állítottad ki a bizonylatodat, ezt nem tiltja továbbra sem a törvény, nyugodtan használhatod a számlatömbödet, viszont attól függően, hogy az ÁFA-tartalom eléri-e a 100 000 Ft-ot, egy, illetve négy napon belül kell lejelentened az adatokat. Tehát ha mondjuk alanyi adómentes, KATÁ-s egyéni vállalkozó vagy, és kiállítasz október 20-án egy számlát, akkor azt október 24-ig le kell jelentened ezen a felületen.

Számomra sokkal előnyösebb, hogyha online számlázóprogramra regisztrálunk be, mert ott a számlázóprogram ezt az adatszolgáltatási kötelezettséget helyettünk teljesíti. Tehát egyszer kell ugyanazzal a feladattal foglalkozni, és nem dupla adminisztrációt jelent számunkra, illetve biztosak is lehetünk abban, hogy az adatszolgáltatás hibátlanul fog teljesülni. Fontos, mert ez ma is kérdésessé válik, hogy nyugtáról kell-e ilyen adatszolgáltatást adni. A válaszom nagyon egyszerű és rövid: nem. Ez az előírás kifejezetten a számlákra vonatkozik, és jelen pillanatban csak és kizárólag belföldön regisztrált adóalany-vevő esetében.

A képen a következők lehetnek: 1 személy, állás

2021. január elsejétől kibővül a kör, és minden számláról, azaz aki magánszemély vagy külföldi vásárlónak értékesít, azokról is lejelentési kötelezettség lesz. Jelen pillanatban ez még nincs érvényben.

Fontos még egy dologról beszélnünk, hogy ugyanezen határidővel a számla kiállításának dátuma is megváltozott. Ez azt jelenti, hogy a teljesítéstől maximum nyolc napon belül ki kell állítanunk a bizonylatot. Eddig 15 nap volt az elfogadott, ez rövidült le 8 napra.

 

Amennyiben a témával kapcsolatban kérdésed van - Hogyan lehet számlázni? Mi a nyugta és a számlázást között a különbség? -, akkor szívből ajánlom a Vállalkozói 1x1 című könyvemet, aminek külön fejezetet adtam, ahol a számlázásról van szó. Ha gyakorlati segítségre van szükséged, hogy kell számlázni, hogy kell a NAV online felületére regisztrálni, akkor pedig ajánlom a négyrészes online számla videókurzusomat, ami kifejezetten gyakorlatorientáltan mutatja be ezt.